Nettbutikk er fremtiden – jeg har startet

Min eksamensgruppe har fått i oppgave å opprette en nettbutikk, og i dette blogginnlegget vil jeg forklare litt av prosessen. Vi har valgt å bruke Shopify for å sette opp nettbutikken vår, Velouria Vintage. Dette er en liten vintagebutikk i Oslo som ikke har en egen nettbutikk fra før. For at nettbutikken skal fungere optimalt har vi valgt en rekke funksjoner som vi mener er nødvendig for at kundene skal ha en god handleopplevelse.

Transaksjonskostnader
I kjøpsprosesser oppstår det alltid transaksjonskostnader. Dette er ressurser som brukes til å undersøke produkter, priser og vurdere tilfredsstillelse etter kjøp. For å senke våre kunders transaksjonskostnader må vi bruke nødvendige funksjoner som senker søkekostnader, informasjonskostnader, vurderingskostnader, evalueringskostnader og tvangskostnader. Som en bedrift i det digitale markedet som er i stadig endring er det viktig å konstant jobbe med justeringer i nettbutikken. Dersom transaksjonskostnadene blir for høye vil kunden se etter andre alternativer. Det vil derfor være viktig for vår nettbutikk å bruke SEO og AdWords for å havne på toppen av søkeresultatene for å senke søkekostnadene til potensielle kunder.

Gjennom Shopify sin Appstore har vi lastet ned flere apper som gjør det enkelt å få med nødvendige funksjoner som senker transaksjonskostnadene. “Chat” ser vi på som en viktig ting å ha lett tilgjengelig på siden så kunder som lurer på noe kan få svar raskt. Vi vet av egen erfaring at hvis man er usikker på et kjøp og ikke har mulighet til å spørre om produktet forlater man som oftest siden. “Customer rewievs” appen installerte vi for at kunder kan dele sine erfaringer. Når kundene ser at andre kunder er fornøyde med sine kjøp, vet de at de kan stole på produktbeskrivelsen. Vi tror at mange reviewes vil resultere i at nettbutikken blir oppfattet som populær. Det at det blir lett å finne informasjon om produkter gjør også at informasjonskostnadene og evalueringskostnadene synker betraktelig. 

Når kundene har valgt et produkt og er klare for å kjøpe er det viktig at det er lett å finne handlekurven i nettbutikken. Handlekurv-ikonet må være lett tilgjengelig øverst i høyre hjørne siden det er der man er vant til å finne den. Vi vet at det er mange som legger produkter i handlekurven som ikke fullfører kjøpet. For å øke konverteringsraten må prosessen med å gjennomføre et kjøp være enkel. Ved utsjekk av handlekurven ber vi først og fremst om e-postadressen for å ikke kreve for mye informasjon. Dersom kunden ikke fullfører kjøpet har vi da også mulighet til å sende en påminnelse på mail. Det er også viktig at vi utgir nok informasjon om blant annet tilleggskostnader så ingenting blir misforstått. Blir informasjon misforstått kan dette ses på som tvangskostnader, for eksempel at kunden får uventede moms-kostnader. Vi vet også at fraktkostnader ofte har en stor påvirkning på om et kjøp gjennomføres. Vi velger derfor å informere med en gang noe er puttet i handlekurven om hva fraktkostnadene på dette produktet blir, og vi har valgt å ha gratis frakt.

Logistikk
Når det gjelder logistikken tenker vi oss at Velouria Vintage ville brukt et varehus for å pakke og motta returnerte varer. Alle varene som er tilgjengelig i nettbutikken vil oppbevares i dette varehuset før sending. Velouria Vintage er kun én liten butikk, og derfor vil varene som finnes i butikken ikke være de samme som i nettbutikken. For å levere varene ville vi brukt Bring fordi de distribuerer internasjonalt. Kunden vil da få små pakker levert i posten, mens større pakker hentes på et valgt utleveringssted. Med Bring vil pakken spores under forsendelse og transport for å øke tryggheten og informere kunden om hvor pakken er.

En annen viktig faktor for å lykkes med logistikken i nettbutikken er å ha en returplan som er lett forståelig for kundene. Får kunden følelsen av at det er lett å returnere noe, vil terskelen for å kjøpe øke. Vi vil sette opp Bring sin online returservice på vår nettside. Kunden vil da enkelt kunne logge inn og skrive ut eller få tilsendt returetiketten for å levere pakken på nærmeste postkontor. Når kunden har registrert returen vil Bring få beskjed  om at varen vil bli levert tilbake. Vi har også en policy hvor vi opplyser om hvilke personopplysninger vi kommer til å behandle og hva vi kommer til å bruke kundenes personopplysninger til. Her vil vi også være nøye på å følge GDPR som allerede inntrer 25 Mai. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *